A másokkal megosztott közlekedés – Interreg Európa webinárium

Home / Hírek / A másokkal megosztott közlekedés – Interreg Európa webinárium

Amint az Olvasóink előtt már jól ismert, az Interreg Európa Program online eseményeket, webináriumokat szervez az Európai Unió gazdasági fejlődése és környezeti fenntarthatósága érdekében. A Program un. Policy Learning Platform szolgáltatása keretében az adott témakör (itt: a másokkal megosztott közlekedés) szakértőinek megszólaltatása mellett a Program által támogatott projektek Jó Gyakorlatai is bemutatkoznak.

A Dél-Dunántúli Regionális Innovációs Ügynökség partnerként működik közre a SMARTAUTO projektben, amely az önvezető megoldásokat hivatott megvizsgálni és kiterjeszteni a logisztika, az egyéni közlekedés és a tömegközlekedés területén. Ez az erőfeszítés kiegészül a vidéki térségek könnyebb elérésének támogatásával, továbbá az intermodális (és ha lehet, önvezető) közlekedési megoldások népszerűsítésével.

2025. szeptember 16-án délután került sor „Megosztott mobilitás” című Policy Learning Platform eseményre. A webináriumon a Dél-Dunántúli Regionális Innovációs Ügynökség is részt vett, mivel a Program harmadik pályázati fordulója keretében támogatást nyert a fent jelzett „SMARTAUTO – Smart Policy Innovation for Enhanced Automation in European Transport” című projekt megvalósítására.

Az online esemény világossá tette, hogy a megosztott mobilitás sokrétű fogalom, amely magába foglalja a személygépkocsik, kerékpárok, rollerek megosztott használatát, de áruk fuvarozásának megosztását is. Ezek a megoldások lehetővé teszik, hogy az állampolgárok egyre kevésbé függjenek attól, hogy van-e saját gépjárművük, vagy nincsen. További előny a káros környezeti kibocsátások csökkentése (szén-dioxid, különböző részecskék, a hang által okozott szennyezés, stb.). A megosztott mobilitás egyúttal jellemzően nem a közszféra területe, hanem ebben a szegmensben dominálnak a piaci szereplők.

Maga az Interreg Europe Program is számos konkrét projektben vizsgálta már a megosztott mobilitás számos aspektusát, ahogy az a lenti fotón is látható.

Az esemény második felében három előadást hallhattunk, mindegyikben a megosztott mobilitás eltérő szempontjairól számoltak be a szakemberek.

Brémában (Németország) az önkormányzat kezdeményezésére egy szolgáltató 2013 óta üzemeltet autómegosztó szolgáltatást, amely a SMAPE projekt egyik Jó Gyakorlata is egyben. A járművek átadás-átvételi pontjainak kialakítása tudatos várostervezés eredménye, amely mintegy egy-két évet vesz igénybe. A kezdetektől napjainkig több mint ötszörösére emelkedett ezen járművek használóinak száma. Hasonlóképpen, a városban, alapos előkészítést követően, 2025. áprilisban indult be a közösségi kerékpár (1450 kerékpárral) és közösségi áruszállító kerékpár szolgáltatás (60 kerékpárral). A szolgáltatást kommunikációs kampány vezette fel, aminek keretében a kerékpárok használata az első hónapban ingyenes volt.

A brémai példa tanulsága még az, hogy az átvételi pontok egyben multimodális csomópontjai is mikromobilitásnak, valamint az előadó kiemelte még a nemzetközi projektekből való tanulás fontosságát is. Természetesen a megfelelően paraméterezett közbeszerzési dokumentáció is számít.

A brémai zárógondolathoz kapcsolódott a POLIS Network (Cities and Regions for Transport Innovation) előadása, amely a magas minőségű megosztott mobilitási szolgáltatásokra vonatkozó jól megtervezett beszerzési eljárásokról szólt. A POLIS előadója ismertette az azonos tárgyú, 2025-ben publikált jelentésük főbb üzeneteit.

Amennyiben megosztott mobilitásról van szó, annak szabályokra kell épülnie, méghozzá olyanokra, amelyek a gyakorlatban megvalósíthatók. A nyilvánvaló megoldás adott helyzetre nem jelenti azt, hogy az egyben az arra a szituációra vonatkozó jó megoldás is egyben. Ajánlott elővigyázatosnak lenni abban az esetben, ha a szabályok a közösség kérésén alapulnak. Más szavakkal egy adott település megosztott mobilitásának szabályozása nem egyszerű feladat. A szabályok kikényszeríthetősége is fontos, továbbá felmerül az a kérdés is, hogy megosztott személyautós mobilitás gyakorol-e bármilyen hatást a gépjárművek egyéni használatára, jár-e annak csökkenésével.

Az utolsó előadás Brindisi (Olaszország) példáján a megosztott mobilitás és a közterületek kapcsolatával foglalkozott. A prezentációnak keretet adó PARSMO projekt kifejezetten a parkolás szabályozására koncentrált ebben a kontextustban. A projekt ezzel párhuzamos fókusza a kis- és közepes méretű városok parkolási szabályozása volt.

Mint minden esetben, itt is a levont következtetések érdemesek a figyelemre. Előre kell tervezni, vagyis még az igény, azaz a megosztott mobilitás megjelenése előtt ki kell gondolni annak mikéntjét. A parkolási szabályzat módosításával kell előmozdítani azt, hogy nagyobb igény mutatkozzon a megosztott mobilitás igénybevételére. A parkolási szabályoknak összhangban kell lenniük a lakhatási és várostervezési célokkal. Olyan parkolási szabályozás kell, amely egyrészt orientálja a közlekedőket, másrészt pedig lehetővé teszi azok részvételét abban. Végül, de nem utolsó sorban a (köz)finanszírozás és a digitalizáció eredményeinek, eszközeinek igénybevétele is meghatározó jelentőségű.

A webináriumot az előadók közötti eszmecsere, továbbá a résztvevők kérdéseire adott válaszok zárták.

A Dél-Dunántúli Regionális Innovációs Ügynökség közreműködése a SMARTAUTO projektben és az Interreg Európa Programban az Európai Unió és Magyarország társfinanszírozásával valósul meg.